Festivalutfrågning - Uppsala Reggae Festival ´09

MUSIK. Jag letade upp några festivaldeltagare och frågade ut dem om deras inställning till festivalen och polisinsatserna, vad som gör Uppsala Reggae till en så speciell festival och vad de ser fram emot under festivalen.

Rasmus Ericson, Falun
Vad är det bästa med festivalen?
Musiken, stämningen och alla glada homosapiens sapiens.

Och tvärtom istället, vad är det sämsta med festivalen?
Övervakningsinsatserna!

Är det något som du själv råkat ut för? Har det påverkat festivalen för dig?
På det sättet att jag blivit anklagad? Nej, inte jag men man ser ju många runt omkring sig som helt plötsligt försvinner och kommer tillbaka någon timme senare och så får man höra att de blev intagna på pissprov. Sen så finns civilpoliserna runtomkring en hela tiden och visitationerna är överdrivet många vilket mest bara stör. Det blir långa köer in till både festivalområdet och speciellt campingen efter ett stort framträdande är slut.

Vilken/vilka artister ser du mest fram emot att se?
Jag ser fram emot Hoffmaestro och så Ky-Mani Marley, någon större inom reggae kan man knappast hitta så det är en självklarhet och kommer nog dra en hel del folk.

Johanna Åkerström, Falun
Vad är det bästa med festivalen?
Helt klart campingen, alla härliga människor och stämningen.

Och tvärtom då, det sämsta?
Jag måste också svara all extra ”säkerhet” som de satt in. Man kan knappt gå två meter utan att stöta på civilare.

Har du personligen haft något sammanträffande med lagens långa arm under festivalen?
Nej, jag har inte blivit anklagad eller liknande men vi har blivit stannade och min kompis Ella blev förd åt sidan och utfrågad. Sen är det många runt omkring en som råkar illa ut, men personligen? Nej.

Vilken/vilka artister ser du mest fram emot att se?
Hoffmaestro & Chraa står överst på listan, och sen också Svenska Akademin, fast de har redan spelat så … det kanske inte gills?

Heaven, Stockholm
Vilka artister ser du fram emot att se på festivalen?
Ziggi och Collie Buddz är de som står överst på listan.

Inge Marley eller Alpha Blondy på din att-se-lista alltså?
Nej, inte direkt. Visst så tänker jag se dem men det är inget jag skulle gråta över om jag missade. Jag tycker de är grovt överskattade. Det finns många mindre band och artister som jag personligen anser är mycket bättre och skulle förtjäna uppmärksamheten mer.

Vad är det bästa med Uppsala Reggae?
De tunga artisterna, festerna på campingen och alla besökarna.

Och det sämsta?
All alkohol som det blivit mer och mer av de senaste åren, bråken som uppstår på grund av det och alla restriktioner som följer med poliserna och ordningsvakterna.

På tal om ordningsmakten, hur har det gått för dig hittills under festivalen? Har du fått prata något med polisen eller liknande?
Ja, de har besökt vårt camp en hel del. Men jag har sluppit in på pissprov i alla fall, och det är alltid något gott. Men ett och annat samtal med dem har det blivit.

Även om Rasmus, Johanna och Heaven slapp större incidenter med polisen så var inte alla lika lyckligt lottade. Omkring 300 ungdomar togs in för provtagningen misstänkta för ringa narkotikabrott under festivalens tre dagar. Många av campinggrannarna försvann för att senare komma tillbaka med skräckhistorier som gav en gåshud, bland dessa har vi Sofis. Men mer om det kan ni läsa imorgon – missa inte det! Och glöm inte bort att lämna era kommentarer angående festivalen, artisterna, polisens inverkan eller helt enkelt vad ni känner för, antingen under texten eller i den här tråden.

Publicerad på UM - 090909

Kommentarer
Postat av: © ANNAPANNA » Foto, Design & Tävlingar! ♥

HAhahah mina två gamla klasskompisar överst :D nice!

2009-09-15 @ 16:20:56
URL: http://akolan90.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

This is me
Namnet är Jillie. En eventuellt framtida ekonomistudent som tillbringar sin tid på Max och med soverier, försöker hinna med att krama på finaste fästmannen också.

Om du vill ha kontakt med mig så är det bara att maila [email protected]