5 i-landsproblem

BLANDAT. Ni vet de där små irriterande problemen som vi alla möter i vår vardag. Alltifrån att diskmedlet tar slut mitt i diskningen för att man tyckte det var kul att leka bubbelkrig med kompisarna kvällen innan till när man tappar en tia på marken, den rullar iväg och man orkar inte springa efter den trots att det faktiskt är pengar. Dessa kallas i-landsproblem och är egentligen helt obetydliga men som vi förstorar upp.

Men oavsett hur små eller stora problemen må vara så inträffar de, och ofta. Jag har valt att lista fem av de vanligaste i-landsproblemen med tillhörande tankeställare.

Bankomathelvete
Vi börjar väl med den mest klassiska. Man går till bankomaten, skall ta ut pengar för att handla något litet i affären och så visar sig att det är slut på hundralappar vilket innebär att man istället måste ta ut en femhundring. Fatta! Fattigdom är ett av världens största problem. Idag lever en femtedel av världens befolkning på två tredjedelar av världens resurser.

Förbannade bad hair day
De dagar då frisyren vägrar bli bra på morgonen innan en dag på stan, ett viktigt möte eller ett föredrag där man anser att det viktigaste som finns är att håret ligger rätt. Allt detta trots en timmes försök och nästan en hel flaska hårspray. Fatta! Hårspray räknas som farligt avfall och påverkar miljön negativt, och även om det inte längre innehåller freoner så sliter det på miljön.

Julstök
Julen må vara över men nummer tre på listan är något som fortfarande är aktuellt för många. Ni vet när kylskåpet blir så packat av mat att man inte längre kan stänga dörren. Ett problem som ofta inträffar under helgtider då det lagas stora middagar. Helst kombinerat med en mättnadskänsla som ingen skådat sen gratisbuffén som dvärgarna i Snövit säkert åt på hennes minnesstund/begravning. Fatta! Varje år dör hundratusentals människor i världen av svält.

Bakfyllegnäll
På plats nummer fyra har ett av mina typiska problem letat sig in. I en värld där lathet styr är det vanligt förekommande. Vaknar trött och eländig men är tvungen att dricka varm och avslagen Coca Cola på morgonen efter en utekväll. Allt på grund av de få antal metrarna som sträcker sig mellan sängen och köket där vattenkranen finns. Fatta! Vi har världens bästa och renaste kranvatten i Sverige och varje år dör tusentals barn och vuxna i Afrika på grund av orent dricksvatten.

Tunnelbanedöden
Det typiska fenomenet som bara inträffar i den metropol som kallas landets huvudstad – Stockholm – och ännu värre, i underjorden även känd som tunnelbanan. Nummer fem går självklart till att gå genom spärrarna, höra tåget köra in och därefter stressa nedför trappan och riskera liv och lem för att slippa vänta tre minuter på nästa tåg. Fatta! Varje år flyr tusentals flyktingar från förföljelse och misär. De reser ofta veckor i sträck under förhållanden som kan liknas vid slavskeppen på 1700-talet. Många dör på vägen.

Så var resan genom de fem mest typiska i-landsproblemen över. Kanske håller du inte med om alla. Kanske har du fått dig ett gott skratt. Kanske har du också fått lite perspektiv på de små problemen vi har i vardagen. Bara en sak är säker, vi har många problem, och många är roliga att identifiera, om så bara för att att inse hur komiska problemen kan vara.


Publicerad 090202 på UM - direktlänk här

Kommentarer
Postat av: H C Barregren

Det är bra att få lite perspektiv på sina lyxproblem ibland, även om min lista skulle se lita annorlunda ut än din. Här skrev jag lite om det: http://akajos.blogspot.com/2009/01/lyxen-med-att-ha-lyxproblem-tema.html



Krams!

2009-02-03 @ 09:59:52
URL: http://www.bums.nu
Postat av: Erika

Så sant så sant! Riktigt bra inlägg.



Jag bor ju i Stockholm och känner igen mig speciellt i det senaste. Förstår inte varför folk ska ha så jädrans bråttom när tunnelbanan som sagt går hela tiden. Det är nästan helt ärligt farligt att gå i tunnelbanan i stan, speciellt med barnvagn. Därför är jag helst inte i stan. :) Speciellt inte med barnvagn.



Den första var ju så klockren. Man tänker inte på vad i helsike man håller på med men man står där och spyr galla över en bankomat. Lite samma som folk inte vill "splitta sin femhundring". Gosh! Var glad över att du har en jävla femhundring!



Och föresten. :) Angående måleriet. Jag målar jättegärna av dig sen när jag köpt mig penslar. Har en del på kö och jag har inte all världens tid men jag har skrivit ner och sparat alla som vill bli avmålade så det kommer i alla fall.



Nu måste jag kika efter dina skisser. :)



Ha det gott!

2009-02-05 @ 00:25:29
URL: http://theerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

This is me
Namnet är Jillie. En eventuellt framtida ekonomistudent som tillbringar sin tid på Max och med soverier, försöker hinna med att krama på finaste fästmannen också.

Om du vill ha kontakt med mig så är det bara att maila [email protected]