Pirathjälte har fått blommor för 10.000-tals kronor

DEBATT. Som många av er vet så pågår just nu rättegången mot The Pirate Bay. Det finns många som står upp bakom Pirate Bay och bestrider anklagelserna. Numera har en hjälte stigit fram - professor Roger Wallis vittnade till fördel för Pirate Bay.

Professor Roger Wallis som undervisar på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm vittnade till Pirate Bays försvar och vittna bland annat om att det finns inget som stödjer den tes som motståndarna försöker få fram - att skivindustrin kommer att öka sin förtjänst om nedladdningen försvann. Snarare skulle den minskas enligt Wallis vittnesmål.

- Nej, det finns så många andra faktorer som kan påverka skivförsäljningen och forskningen visar att många nedladdare tvärtom köper mer kultur än andra.

Foto: Expressen


Åklagarsidan blev såklart inte särskilt glada över detta vittnesmål och försökte lindra skadan genom att ifrågasätta Wallis akademiska status. De har bland annat ringt runt till hans kollegor på högskolan och frågat på vilken nivå hans forskning ligger.

När Roger Wallis till slut fick frågan om han ville ha någon ersättning för sitt vittnesmål, till exempel resekostnader svarade han nej, men att rätten gärna fick skicka blommar tills hans fru Görel. Detta tog piratanhängare Sverige över på allvar och hittills har blommar för 40.000 kronor skickas till Wallis fru - detta var vid 20.30 torsdag kväll så summan har förmodligen ökats.

I morgon firar paret sin bröllopsdag och i övermorgon fyller Görel Wallis år, så blommorna kan ju inte komma lägligare. Roger Wallis tycker Görel är värd alla blommor.

Det är dock inte bara svenskar som varit på givmild humör och skickat blommor - beställningar har kommit in även från Norge och England. Blomsterhandlarna på Lidingö där paret bor har fullt upp med att producera tillräckligt många blommor för att kunna tillmötesgå efterfrågan.

En glad dag inte bara för pirater världen över och Wallis fru - utan även för blomsterhandlarna.

Publicerad 090227 på UM

Kommentarer
Postat av: H C Barregren

Det spelar ingen roll om han har rätt eller ej, säger jag. Upphovsrätt handlar om att den som skapat något av konstnärligt värde ska ha rätt att själv bestämma hur detta material ska hanteras.



Man kan välja att använda sin upphovsrätt för att släppa det man skapat fritt för nedladdning. Om skivindustrin tjänar pengar på det så kan de välja att göra det.



Men ingen ska ju tvinga dem att göra det. Om jag skriver en bok så vill jag själv bestämma om jag ska sälja den och tjäna pengar på den eller om jag ska släppa den fri för alla att läsa. Men beslutet är ju mitt.



Jag måste ha rätt och frihet att själv bestämma vad jag vill göra med sånt som jag själv har skapat. Det är vad upphovsrätt innebär för mig. Det är en rätt som är värd att försvara.



(Detta sagt utan att jag har läst en enda artikel om rättegången mot Pirate Bay. Jag pratar om upphovsrätt i allmänhet.)

2009-02-27 @ 08:47:51
URL: http://blogg.bums.nu
Postat av: Emma

Sjörövarfabbe här haha, nä men allvarligt så går faktiskt en del av pengarna man betalar för skivorna att bränna ut på, just till musik och filmindustrin. Så dom kan sluta gnälla, dyrt att hyra film ju.



Men iaf, du är utmanad på min blogg =P

2009-02-27 @ 18:53:39
URL: http://mythoughtsmylifeandeme.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

This is me
Namnet är Jillie. En eventuellt framtida ekonomistudent som tillbringar sin tid på Max och med soverier, försöker hinna med att krama på finaste fästmannen också.

Om du vill ha kontakt med mig så är det bara att maila [email protected]