Recension DVD-box: Kenny Starfighter

FILM & TV. En Jillie med tårar i ögonen, en Absintdrickande Emil och en katt med lite mer damp än vanligt. Alla (förutom katten Baby då, som inte har något minne av Kenny Starfighter) minns med nostalgi kvällarna man satt bänkad framför teven och följde den ultimata superhjältens jakt på "en formelsamling som i orätta händer kan sätta galaxens framtid på spel".

Kenny Starfighter är min, och många andras, hjälte från barndomen och kommer aldrig att glömmas. Vi bänkade oss därför framför dumburken för att kolla igenom den nyligen släppta dvd-samlingen och för att tjuvkika bakom kulisserna på den kommande Starfighter filmen, Kenny Begins. Denna gång på en ny och modern dvd istället för den gamla hederliga VHS som man är van att se Kenny på.

Kenny må vara ett barnprogram, men är ändå inte bara till för barn. Regissörerna har lagt in en hel del vuxenhumor som man ännu idag kan sitta och skratta åt som ett vuxet barn. Börja med en totalt galen historia, lägg till massa ironi och sarkasm och du får den perfekta kvällssysselsättningen när vännerna sviker och humöret inte är på topp.

Historian kan nog de flesta men jag kör en kort liten återblick för att friska upp minnet. Kenny Starfighter (Johan Rheborg) är galaxhjälten som är sänd till jorden för att rädda universum från undergången. Detta efter många företrädare redan misslyckas. Men när Starfighter kommer till jorden kraschlandar han med sin flygande buss och hamnar i händerna på ett gäng nyblivna tonåringar. Formelsamlingen som både den elaka Dr. Deo och Kenny själv letar efter har de råkat få tag i.

Alla handling drivs av hämnd sägs det och det stämmer även här. Dr. Deo vill hämnas på prinsessan av planeten Mylta (som är Kennys hemplanet) för att hon dissade honom på grund av sin lukt. Deo vill därför bygga en maskin som förvandlar Mylta till en gigantisk roll-on-kula.

Det är en massa springande hit och dit, ett rockband där alla heter Hempo och är rädda att Kenny kommer från ett rivaliserande band som tänker stjäla deras spelningar i staden. Dr Deo visar sig vara ... nej men oj, det skall jag ju inte avslöja för de där ute som missat denna genialiska serie.

Men i alla fall så är huvudhistorien att Kenny skall rädda universum, och det är inte lätt för en galaxhjälte med IQ badboll. Han har löständer vita som snö, ett utseende inspirerat av Runar Sörgard, en hårfön som är kopplad till magen, en dusch som används till att stråla sig, en flygande buss (Spaceballs någon?) och en flygande dammsugare - kan det bli mer surrealistiskt?

Kenny Starfighter kommer även på bio och var planerad att släppas sista januari 2009 men premiärdatumen är nu uppskjutet till den 25 mars på grund av utökade specialeffekter. Så vi fans får vänta ett litet tag till för att se Kenny på vita duken. Som en liten bonus kommer vi även där få se Björn Gustavsson som Kennys lillebror, frisören Lenny.

Då har vi kommit fram till extramaterial. Sällan har man väl skådat en dvd där extramaterialet inte över huvudtaget handlar om innehållet på dvd:n? Istället så är det bakom kulisserna scener från nya filmen som släpps den 25 mars, men det är väl egentligen ganska förståeligt. Starfighter filmades -97, då svenska folket inte ens hade hört om denna nymodighet kallad dvd. Varför skulle man då spela in extramaterial? Det hade ju ingen mening - förutom att kanske sända en bakom kulisserna special på SVT då, och det hade väl ingen ur Starfighter-gänget lust med.

Enligt mig var dock extramaterialet ingenting att ha hänga i julgranen direkt. Verkar som det enda de medverkande gör är att gnälla över värmen, omgivningen med mera. Och inte får vi några bloopers eller liknande heller, vilket brukar vara enda anledningen för mig att se på extramaterial. Är ingen större beundrare av bortklippta scener totalt ur kontext. Men här är det bara skådespelarna som gnäller, och gnäller, och gnäller lite mer. Vi får dock även se trailern till filmen som kommer snart, och det väcker stor längtan. Så kanske har extramaterialet sin önskade effekt i alla fall. För vi förstår ju alla att släppet av dvd-boxen som kom i lagom tid innan lanseringen av nya filmen inte är en slump. Det är en förtitt och en teaser, och det funkar.

Om man är fattig student mitt i finanskrisen så finns alla avsnitt uppdelade och upplagda på Youtube för allmän beskådan. Inte lika roligt eller magiskt men det funkar i krisande tider. Annars är boxen ett roligt tillskott till en nyanserad dvd-samling.

Som äkta fan av Starfighter så får denna samling självklart ett högt betyg, men på grund av smärre besvikelser, som ett tråkigt fodral och en massa gnäll på extramaterialet så får Starfighter 4 av 5 U:n och den 25 mars sitter jag på biografen och väntar på en Kenny på vita duken.

Lite äldre, lite tjockare och med lite mindre hår - men förhoppningsvis är det ingenting som vi tittare märker av.

4

Publicerad 090212 på UM