Soundtrack. Sheena Is a Punk Rocker

VARNING FÖR HALVLÅNGT INLÄGG
Soundtrack. Shebang - Sheena Is a Punk Rocker

Påminn mig om att aldrig mer se en sorlig film på bio. Gråtande tonårstjejer och ständigt opassande rapningar (mest från mitt håll) är varken uppskattat eller roligt. Prassel brukar man väl få stå ut med i vanliga fall men här var det näsdukar som skulle upp, näsor som skulle snytas, jackor som skulle av och sen på, tårar som skulle torkas. Det var ett jäkla liv på nyöppningen av biografen Borgen helt enkelt.

Även om det i vissa tillfällen var otroligt pinsamt för mig som medmänniska i världen att se på denna film, speciellt efter att ha läst boken, så var den faktiskt helt okej i helhet - desamma tyckte min papio som gjorde mig sympatisällskap, och det är ett bra betyg. Han trodde det skulle vara en fjortisfilm, men så hade jag inte berättat i princip någonting om den innan mer än att det var en ungdomsfilm och kallas nya Fucking Åmål.

För er som inte har koll vill jag bara först säga att manusförfattaren till filmen faktiskt är gotländsk och att det därför ligger små dolda bitar av vår ö i i filmen. Till exempel susar en skylt för Norrgatt konditori förbi i en scen - det är vårt fik här på norr då man tillbringat många timmar och semlor med goda vänner. Och så är toaletten de "förfestar" på inspirerad av vår offentliga toalett nere i Almedalen där man brukade förfesta på 80-talet men som numera mest är äcklig.

Då det var nyinvigning av biosalongen på Borgen efter att ha varit stängt i ett antal år - och vi var den första publika visningen så hade de tagit dit manusförfattaren som pratade lite innan filmen, vilket innebar att vi slapp alla trailers och reklam innan filmen - det var himmelriket för mig som starkt ogillar reklam på bio. Ser jag på tv förstår jag det, men på bio betalar jag faktiskt för filmen, inte för 15 minuter meningslös reklam.

Mot slutet av filmen så skakade hela stolraden av tonårsflickor som ömsom igenkännande skrattade och ömsom grät så tårarna sprutade och Jillie suckade, och rapade kanske 70 gånger under filmen - mest olämpligt under begravningsscenen. Det vände ett par huvud mot mitt håll.

På inte tal om bio så har jag gjort en skillnad idag - jag är stavpedant (vet att jag gör fel ibland också men bortse från det nu och tänk er mig som en perfekt stavperfektionist), och mailade därför bloglovin´ och påpekade vissa stavfel. Till exempel stavade de rekommenderar - rekomenderar, liknande - likande med mera. Jag påpekade även lite grammatik. Fick nu ett tackmail för hjälpen och så har de ändrat felen. Ibland känns det härligt att påverka, även om det är i liten skala.

-------------------------------------------------------------------------

Och bara för att jag tycker det är intressant så får ni här mig under 33 dagar och 7 bilder. Man kan "ändras" och leka runt mycket på en månad. NERIFRÅN OCH UPP: Från diva till glasögonorm, till neutral, till nattuggla, till "emofjortis", till trött, till punk rocker. Se färden och förundras över hur mycket man missar i någons liv under bara en månad, och då är ändå detta bara det som blivit dokumenterat. Tänk på det och slå en signal till kompisen ni inte sett på 2 veckor - mycket kan ha ändrats, hänt och påverkat.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Mini

hur va nya biosalongen då? stort, litet, bra, dålig?

så du o jag i luggklubb?

2009-02-20 @ 22:57:07
URL: http://minimoz.blogg.se/
Postat av: H C Barregren

Jag förstår inte detta inlägg. Du ser ju likadan ut på alla bilder: snygg och cool!



Som jag.



Fast som kvinna.

2009-02-22 @ 11:29:45
URL: http://blogg.bums.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

This is me
Namnet är Jillie. En eventuellt framtida ekonomistudent som tillbringar sin tid på Max och med soverier, försöker hinna med att krama på finaste fästmannen också.

Om du vill ha kontakt med mig så är det bara att maila [email protected]