Je m'appelle Jillie

Nya mål är bra, dagens: I framtiden skall jag bo minst ett år i Frankrike. För att inte va helt borttappad skall jag lära mig minst 10 nya ord i veckan. Stava och uttala. Grammatik och böjning kommer senare.

Det kanske tar evigheter men hellre ett litet ordförråd än inget alls. Jag förstod föresten just nu varför ingen trodde på mig när jag försökte presentera mig på franskt vis. Jillie tyckte jag borde uttalas Jili på franska (alltså lite snabbare än jag vanligtvis uttalar det), upptäckte att Joli som uttalas i princip likadant då betyder ungefär vacker, snygg, söt.

Jag kan redan säga vad jag heter, att jag inte kan prata franska (jag kan faktiskt säga det på ganska många språk - att jag inte kan språket i fråga alltså) och fråga om du vill ha en tårtbit.

Dagens nya fras: À quelle distance se trouve la ville? (Skall präntas in!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin

This is me
Namnet är Jillie. En eventuellt framtida ekonomistudent som tillbringar sin tid på Max och med soverier, försöker hinna med att krama på finaste fästmannen också.

Om du vill ha kontakt med mig så är det bara att maila [email protected]